Kollektiv råderet - steps du skal igennem ved modernisering
Når du ønsker at modernisere din boligs køkken, badeværelse og bryggers, er der nogle skridt, du skal igennem.
Ønsker du at benytte ordningen om kollektiv råderet i dit køkken, badeværelse eller bryggers, skal du først ansøge servicecenteret. Ansøgningen skal du indsende til kollektivraaderet@aabnet.dk.
Ansøgningsfrister
De boligafdelinger, som er omfattet af ordningen, har en årlig frist for ansøgninger.
I blokken til højre kan du se tidsfristerne for at ansøge om kollektiv råderet.
Spørg eventuelt dit servicecenter, hvornår fristen er for ansøgninger i din afdeling.
Besøg og prioritering
Alle de indsendte ansøgninger prioriteres efter, fx hvilke køkkener der trænger mest til udskiftning. Køkken, badeværelse eller bryggers kan dog kun udskiftes på denne ordning, hvis de er udskiftningsmodne.
Dvs. at køkkener, badeværelse eller bryggers skal have flere defekte på grund af slid og ælde. Derfor indkalder vi dig også til et besøg, hvor en medarbejder fra AAB ser nærmere på dit køkken, badeværelse eller bryggers. På dette besøg noterer vi eventuelle øvrige vedligeholdelsesopgaver i dit køkken, badeværelse eller bryggers. Det kan fx være udskiftning af stikkontakter.
Efter besøget sender servicecenteret dig en besked om igangsætning, venteliste eller afslag. I beskeden fremgår det, hvad der er årsagen til, at du er på venteliste eller har fået afslag.
AAB har indgået rammeaftale med to leverandører - HTH køkken og Kreum. Får du besked om igangsætning, aftaler du selv møde med en af disse to leverandørere for at få udarbejdet tilbud på din boligs modernisering. Dette får du mellem 4-6 uger til.
Tilbud sendes til dit servicecenter
Tilbuddet og tegninger af boligens nye køkken, badeværelse eller bryggers indsendes til servicecenteret til gennemsyn og godkendelse. Dette sørger leverandøren for at gøre for dig. Herefter modtager du en accept eventuelt med bemærkninger og en beregning af din boligs kommende husleje fra AAB samt en oversigt over følgearbejder, som iværksættes og finansieres af afdelingen ifm. moderniseringen. Denne skal du underskrive før moderniseringen kan gå i gang. Når du har underskrevet (via penneo) kontakter en medarbejder fra servicecenteret leverandøren og moderniseringen kan påbegyndes.
Gang i moderniseringen
Leverandøren og du aftaler tidspunkt for påbegyndelse af moderniseringen af dit køkken, badeværelse eller bryggers. Hvis der skal iværksættes øvrige arbejder fx udskiftning af stikkontakter, vil en medarbejder fra servicecenteret koordinere dette mellem leverandøren og andre håndværkere.
Aflevering
Når moderniseringen er fuldført meddeler leverandøren dette til servicecenteret, og vi vil anmode dig om et besøg for at kvalitetssikre moderniseringen. Til dette besøg deltager leverandøren også, således eventuelle aftaler om udbedring af fejl og mangler kan aftales direkte. Endelig modtager du en godkendelse af moderniseringen og din husleje vil efterfølgende blive reguleret.
Garanti
Opstår der noget eller opdager du nogle mangler med boligens nye køkken, badeværelse eller bryggers, har du og AAB en garantiperiode. Derfor er det vigtigt at du hurtigst muligt giver servicecenteret besked og gerne medsender billeder.